Napels (2)

11 oktober 2016 - Napels, Italië

Zondag liepen we door een ietsje minder lelijk stukje Napels. Er was een straatje met allemaal winkeltjes die miniaturen verkochten: huisjes, pannetjes, mensjes en dieren, maar ook wassende of strijkende vrouwtjes die dan bewogen, een lopend watervalletje of een pizzabakker die een pizza in de oven deed (zie video).

Duiker We waren net op een overdekt terrasje gaan zitten om te lunchen, toen een stortbui losbarstte en het water onder ons tafeltje doorstroomde (zie video). Een dag eerder zwom er een duiker langs, terwijl we zaten te lunchen (foto rechts).
  We zagen nog een derde kasteel hoog op de heuvel boven de stad liggen en volgens het boekje lag daar ook een interessant museum bij. Dus gingen wij op zoek naar de funicular (buitenlift op rails), maar die bleek al geruime tijd afgesloten te zijn. Dat ging dus niet door. De Umberto Galerij, die volgens het boekje recent gerestaureerd en heropend was, stond nog leeg en in de steigers en slechts een piepklein hoekje was opgeknapt. Zelfs Mexico-Stad en Delhi waren mooier, minder rommelig en minder afgebladderd dan Napels! En het centrum van Napels heeft UNESCO status - serieus - onbegrijpelijk!

Theater van Napels Maandagmorgen zijn we nog met de metro naar het oude Koninklijke Theater geweest, dat ook in de steigers staat. De binnenkant was wèl fraai. Je mocht er níet klappen vóórdat de koning had geklapt, want dan werd je gearresteerd. Alle loges waren ook van een spiegel voorzien opdat de koning zijn vijanden in de gaten kon houden. Perfecte ambiance voor een ontspannend avondje uit!

De vlucht verliep voorspoedig; we kwamen zelfs vroeger aan op Schiphol dan verwacht! Met de trein aangekomen in Breukelen, bleek echter de accu van de auto weer leeg, dus moest de ANWB eerst nog komen. Het was een lange dag, maar we zijn weer thuis in ons fijne huis!

1. Helma:
    11 oktober 2016
    Geweldig reisverhaal was het weer. heb er heel erg van genoten.
  2. Taeke:
    23 oktober 2016