Op de fiets

15 april 2018 - Thessaloníki, Griekenland

Guus & Pat in de 'Witte' Toren Vrijdag zijn we in de 'Witte' Toren geweest, waarin een tentoonstelling was over de geschiedenis van Thessaloniki en Macedonië, volledig in het Grieks. Een brede trap (foto) draaide om het binnengedeelte heen en af en toe was er een klein zijkamertje met doorgangen zo laag dat zelfs ik diep moest bukken.
Guus & Pat in tank

Ook hebben we het legermuseum gezocht, waar het ging over de lokale oorlogen en vrijheidsstrijders van de laatste twee eeuwen. Verder waren er veel medailles. Buiten stonden enkele tanks, waar je in mocht klimmen.

Zaterdag zouden de schakers twee wedstrijden spelen, maar Guus bleef bij de eerste wedstrijd aan een leeg bord zitten en toen bleek dat zijn tegenstander zich ziek had gemeld. Patrick had vrijdag gewonnen, maar verloor zaterdag zijn eerste partij.

Meisje in doos Ondertussen ben ik een fiets gaan huren hier vlakbij en voor 10 euro heb ik toch lekker 28 km gefietst. Eerst was ik naar het westen gefietst, waar ik door een lange straat fietste met allemaal Chinese tekens op de gevels. Er zat daar een klein meisje in een doos (foto).
 Daarna ben ik op zoek gegaan naar de resten van de westelijke muur, die ik hier en daar aantrof. Een groep Duitse meisjes drukte me een camera in de hand en ik moest fotograferen, terwijl zij zich opstelden op een trapje op de muur en eentje op en neer sprong. Ze deden me een beetje aan de "Sound of Music" denken.

Fiets Verderop fietste ik steeds moeizamer de berg op en een afslag was er niet. De app had het later over een helling van 46% omhoog. Toen er wel een afslag kwam, waren dat allemaal kinderkopjes. Dus ik nog verder omhoog gefietst (en gelopen). Toen nam ik een afslag omhoog langs een kerkje, maar verderop kwam ik helaas weer bij dezelfde kinderkopjes uit. Daarna toch maar lopend afgedaald. De app had het over een helling van 55% omlaag. Bij de afdalingen die ik wel op de fiets zat, was ik erg blij dat de fiets zowel hand- als terugtrapremmen had, dat als eentje zou falen, de andere het nog zou doen. Ook was de fiets spikspliternieuw, want het verhuurbedrijfje bestond net een week.

kerk waar iets gaande was Na een tussenstop in het appartement ben ik 's middags naar het zuidoosten gefietst, deels langs de boulevard en deels over trottoirs door de wijk. Er was een kleurige kerk, waar auto's voor stonden en mensen in mooie kleren naartoe liepen, dus ik denk dat daar getrouwd ging worden.

1. Helma:
    15 april 2018
    leuk verhaal
  2. Annette:
    15 april 2018
    Ziet er mooi uit allemaal, leuke fietstocht ook!