Bergen

27 september 2018 - Ribčev Laz, Slovenië

Kasteelruine op berg bij Kamnik Dobrodošli! We zijn op woensdagmiddag naar Kamnik gereden, wat een pittoreske plaats bleek te zijn. Kamnik claimt maar liefst 3 kastelen, maar die zijn niet erg indrukwekkend. Op een klein heuveltje ligt een oude kasteeltoren met een lieflijk kapelletje. Verderop ligt tegen een heuvel een lompe, rechthoekige kolos uit de renaissance. Na een dolle rit bergopwaarts via een smal kronkel weggetje, via een andere col, bereikten we tenslotte de laatste kasteelruine. Dat waren wat muurtjes met een restaurant en een wijds uitzicht over de omgeving.

Škofja Loka langs de rivier Op donderdagmorgen zijn we uit Ljubljana vertrokken. Onze eerste stop was het pittoreske Škofja Loka met gekleurde huisjes en een aantal kerken. Ook hier lag tegen de heuvel een renaissance kasteel, maar deze had zowaar torens. Helaas werd het kasteel gerenoveerd en stond grotendeels in de stijgers. In het kasteel was een museum van lokale geschiedenis in de breedste zin van het woord. Zo waren er allerlei oude werktuigen met uitleg in het Sloveens. Ook waren er enkele kamers van het kasteel met oud meubilair ingericht. Verder was er een gang met opgezette dieren en een kamertje met sporthelden, met name skieërs.

hotel in Ribčev Laz Daarna volgde een autorit van anderhalf uur door hoge Alpen. Af en toe hadden we een wijds uitzicht, maar vaak reden we ook door bossen. Ons hotel ligt nabij het Bohinj meer en we hebben dit keer niet alleen een ruime kamer, maar ook nog een balkon.

Mostnica kloof (1) Aan het einde van de middag hebben we nabij het Bohinj meer nog een wandeling gemaakt over hobbelige, rotsige paadjes langs de Mostnica kloof. Bij een bruggetje was de kloof erg diep, maar later was het meer een rivier met witte rotsen erin. Vooral het contrast tussen de witte rotsen en het blauwe water was er erg mooi. Ook waren er allerlei grillige gaten in de rotsen uitgesleten.

1. Helma:
    28 september 2018
    Leuk
  2. Annette:
    28 september 2018
    Mooi verhaal en leuke foto's, heel grappig ook de twee foto's die je een ander beeld geven!