Kastelen en meer

27 september 2019 - Calpe, Spanje

Dinsdag stonden de mannen vroeg op om helemaal naar Valencia te gaan. Annette, ik en Cas hadden slecht geslapen. De laatste ging meteen weer naar bed en heeft  inmiddels dag en nacht grotendeels omgedraaid. Annette en ik gingen naar het dorp, waar we rond wandelden in het centrum, waar een route was aangegeven. Bij de kust gekomen daalden we – op aanraden van 2 Belgische meisjes – af naar een oude, betonnen ruïne met ronde gaten, gelegen aan zee. De kust bestond er uit steile rotsen, dus de terugweg omhoog was dezelfde. Na weer een lange afdaling,  kwamen we uiterlijk bij de zandstrook uit. Waar ik inmiddels wel moe werd, leek Annette juist steeds meer energie te krijgen.

De 3 mannen bezochten in Valencia het grote aquarium, waar ze haaien hadden en pelikanen en schildpadden enzo. Het was er zo uitgebreid dat ze er de hele dag mee zoet waren – afgezien van de 3 uur in de auto.

Annette in Calpe

Vrijdag reden Guus, Alexander en ik naar een kastelengebied ver in het binnenland, dat - gelukkig - grotendeels met snelwegen bereikbaar bleek te zijn. De eerste stop was in Castalla, waar het kasteel hoog op de rots ligt. In het plaatsje raakten we weer met de auto verzeild in een steeds nauwer wordend straatje. Hier kwam ons een vrouw met kinderwagen tegemoet, die ons maande terug te keren en dan de zijstraat te nemen naar een grotere straat. Daarop moest Guus achteruit langs een geparkeerde auto, waar we vooruit al slechts met moeite waren langs gekomen, maar ook deze keer is het Guus weer gelukt!

Kasteel van Biar

De tweede stop was in Biar, waar het kasteel (foto boven) ook hoog op de rots lag. De klim naar het kasteel viel gelukkig mee. Op het rotsige binnenterrein konden we zo rond lopen, maar in de donjon zat een vrouw, waaraan we 1 (!) euro toegang p.p. moesten betalen. Boven was een weids uitzicht over het dorp en de omgeving.

La Atalya castle in Villena

De derde stop was in Villena, waar we het grote kasteel La Atalya (foto boven) al van verre konden zien liggen, maar we – vanwege een wegopbreking – flink moesten omrijden. Dit kasteel heeft een enorme donjon en is omgeven door hoge muren. De toegangsprijs was ook weer miniem, al moesten we daarvoor wel eerst de VVV zien te vinden, waarna de medewerker daar iemand inseinde om de kasteeldeur voor ons te openen. Op de eerste verdieping waren nog wat primitieve muurschilderingen te vinden uit de middeleeuwen, toen de moren er heersten. Ook hier was er weids uitzicht vanaf de donjon. Na afloop lunchten we in een lokaal restaurantje tussen de lokale Spanjaarden met lokale prijsjes.

De vierde stop was in Sax en – je raadt het al – ook daar lag het kasteel (foto beneden) op een heuvel. Nadat we een rondje om het plaatsje hadden gereden, parkeerden we op een parkeerplaats, waar we aan lokalen vroegen hoe we bij het kasteel konden komen, want wij hadden nergens bordjes gezien. Zij raadden aan linksom te lopen naar de ingang van het park en dan door het park omhoog te lopen naar het kasteel. Hier was het (gesloten) kasteel een kleine ruïne op een rots. Aan de andere kant van de rots konden we via een trap omlaag lopen door het dorpje en kwamen we weer precies bij de parkeerplaats uit.

Kasteel van Sax

Aan het einde van de vakantie begint de irritatie altijd toe te slaan. De douche die minstens vijf minuten nodig heeft om warm te worden. De continu aanwezige vliegen en muggen en de jeukende bulten. De luidruchtige krekels of blaffende honden. Maar zaterdagmorgen vliegen we weer terug!

1. Helma:
    27 september 2019
    Zo leer ik wat van Spanje waar ik zelf niet zal komen.