Krakau

2 augustus 2022 - Krakau, Polen

Zondag zijn we uit Pardubice vertrokken en hebben we een bezoek gebracht aan Olomouc. Daar staat een UNESCO zuil van de heilige drie-eenheid, versierd met religieuze sculpturen. Dit soort zuilen staan in meer Tsjechische plaatsen, maar die van Olomouc was echt enórm.

Dit is de UNESCO klont van Olomouc

Ook waren er diverse werkende fonteinen. Om 12 uur waren we bij de klok van het stadhuis, waar toen de poppetjes bewogen.

Poppetjes bewegen om 12 uur

Daarna zijn we in de regen doorgereden naar Krakau (Kraków) in Polen. We zitten weer in een ruim appartement vlakbij een fraaie kerk en een voetgangersbrug over de rivier. De eerste avond zijn we zo al tot aan de kasteelheuvel gelopen.

Hoofden in het plafont

Dinsdag hebben we ook de representatieve zalen van het kasteel bezocht. In één zaal zaten houten hoofden in het houten plafont. Op twee plekken stond er een stoel op een kleedje voor een wandtapijt. Aan grote tronen deden ze hier kennelijk niet.

Troon of stoel in het kasteel

Er zijn veel kerken in Krakau met veel goud in de interieuren. Bij de Sint Bernarduskerk nabij de kasteelheuvel stond een bordje dat je niet met korte broek naar binnen mocht. Guus bleef dus buiten, maar binnen trof ik een stel in korte broek met kind, die de kinderwagen pontificaal voor het hoofdaltaar neer zette, daar wat selfies namen en toen rond gingen lopen en de kinderwagen voor het hoofdaltaar lieten staan. Erg respectloos.
Bij de kerk op de kasteelheuvel zijn we ook in de crypte van de kerk geweest, waar vroegere Poolse koningen begraven lagen. Sommige hadden een kist met kleurige motieven of een eenvoudig model met een kroon erop, maar het was allemaal van meer eenvoud dan in de crypte van de Oostenrijkse keizers in Wenen.

In het noorden van het centrum ligt nog een stuk oude stadsmuur met drie torens. Daarvoor ligt de fraaie Barbican, een rond verdedigingswerk met torentjes.

Barbican

Inmiddels hebben we ook door hoe de trammetjes werken en de meeste haltes hebben een kaartjes automaat. Dat scheelt een stuk lopen door de wijk Kazimierz naar het centrum. En de auto staat geparkeerd in een garage vol politieauto's tegenover een politiebureau, dus dat is een veilige plek. Verder is Krakau behoorlijk toeristisch en hoor je in restaurantjes vaak luid en veel pratende Amerikanen.

1. Helma:
    3 augustus 2022
    Geweldig verhaal weer mooie foto's lekker eten geniet van de verhalen en de foto's.
  2. Annette:
    3 augustus 2022
    Jullie hebben weer veel gezien, heel erg leuk!