Ljubljana en 3 kastelen

25 september 2018 - Ljubljana, Slovenië

Ljubljana vanaf 't kasteelDobrodošli! We zitten in Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië, die in het Duits “Laibach” heet. Qua oppervlakte is Slovenië half zo groot als Nederland. Het centrum van Ljubljana is niet groot en vrijwel overal zie je het kasteel op de rots liggen. Vanaf de kasteeltoren heb je dan ook een mooi uitzicht rondom en zie je een hoog gebergte in het noorden. We arriveerden bij het kasteel via een kabelspoorbaan (funicular). In het kasteel was nog een kleine tentoonstelling over draken, want een draak is het symbool van de stad. In het centrum van Ljubljana liggen een aantal gebouwen, die zijn gebouwd in de art nouveau stijl, en er is ook een rozerode kerk bij de drie-dubbele brug.

Draak van Ljubljana De kamer die we hier hebben is de ruimste en meest luxe van deze vakantie met een grote tv, waarop Guus de laptop kan aansluiten en dan via Ziggo gewoon Nederlandse tv kan kijken. Naast het bed liggen een soort van zachte vachtjes als kleedje, die heel luxe aan je voeten aanvoelen. We zitten hier ook in het centrum.

Kasteel Bogenšperk Op dinsdagmiddag zijn we twee kastelen in de omgeving wezen bekijken. In het 16e-eeuwse kasteel Bogenšperk liep slechts één ander stel rond. Er was veel aandacht voor een man die er slechts 20 jaar heeft gewoond in de 17e eeuw en die boeken over allerlei onderwerpen publiceerde tot hij daaraan failliet ging.

Het andere kasteel, Žužemberk, was een ruïne waar we gelukkig vrij op de binnenplaats rond konden lopen, want we kwamen er pas na sluitingstijd aan. Er stond ook een schandpaal. In de 19e eeuw werden beide kastelen aangekocht door vorst Weriand zu Windisch-Grätz (1790-1867).

1. Helma:
    26 september 2018
    Geniet van jullie verhalen.
  2. Annette:
    26 september 2018
    Jullie hebben weer mooie dingen gezien, leuk!