Naar Münster

19 juli 2018 - Münster, Duitsland

Onze eerste stop vandaag was het kasteel van Raesfeld met een voorburcht en een dubbele gracht. Het was ene Alexander II von Velen (1599-1675) die vocht in de 30-jarige oorlog en die dit kasteel zijn huidige renaissance uiterlijk gaf.
Amfibi-cabrio Langs geel verdroogde bermen reden we door naar het kasteel van Lembeck. Ook dat is een renaissance kasteel met voorburg en gracht, maar dan veel symmetrischer en rechthoekiger. Voor Guus was er een show met oude auto's in voorbereiding, waaronder ook een amfibi-cabrio.

Ons hotel "Schloß Hohenfeld" ligt ten westen van Münster en ziet er gewoon uit als een hotel. Münster zelf is een gemoedelijk stadje. De kooi van Jan van Leiden zagen we aan de zijkant van de ene kerktoren hangen en het draaischijf-venster zagen we bij de dom, precies zoals bij het tv-bezoek van de Van Rossems aan Münster. Verder rijden er in Münster veel fietsen rond, net als in Nederland.

1. Helma:
    21 juli 2018
    Geniet er weer van
  2. Annette:
    21 juli 2018
    Vind de kastelen erg mooi ! Hopelijk is het weer ook goed te doen bij jullie?
  3. Trea:
    22 juli 2018
    Wauw! Mooie kastelen. Waarom zat Jan van Leiden op zo'n onmogelijke plek in een kooi?
  4. Joan:
    22 juli 2018
    "Jan van Leiden, ofwel Jan van Leyden, eigenlijk Johann Bockelson of Johan Beukelszoon was een rondtrekkende Nederlandse prediker van de wederdopers en een van de leiders, later koning, van het kortstondige wederdoperse koninkrijk in Münster." Na 1 jaar in Münster werd Jan terechtgesteld en zijn lijk in de kooi gehangen samen met 2 anderen.
  5. Joan:
    23 juli 2018
    Als ze hem lager hingen stonk hij waarschijnlijk te veel.