Plitvice meren

23 september 2018 - Rastovača, Kroatië

Plitvice meren Op zondag zijn we extra vroeg opgestaan om de drukte bij de Plitvice meren voor te zijn. Vanaf het huis konden we er zo naartoe lopen. Er waren gelukkig nog geen lange rijen bij de kassa, al waren er toch al flink wat mensen. Waar in Umag vooral Oostenrijkers en enkele Nederlanders rond liepen, zagen we hier vooral veel Aziaten, hoorden we Amerikanen praten, zagen we veel Kroatische  nummerborden en ook nog twee auto's uit Bosnië.

Plitvice watervallen Wij hadden gekozen voor route C van ca. 8 km, omdat die langs de meeste meren liep, maar we hebben de route onderweg nog wat aangepast met o.a. een ommetje door een grot.
 Meteen voorbij de ingang hadden we al uitzicht op een grote waterval. We volgden een slingerend paadje omlaag naar het eerste meer dat we via een vrij smal houten pad doorkruisten om bij de grote waterval te komen, waar omheen ook nog diverse kleine watervalletjes bruisten en er stak ook een rots uit. Ook was het er druk met (met name Aziatische) mensen die selfies maakten. Ook op de smalle, houten paadjes stonden steeds zichzelf of elkaar fotograferende mensen de doorgang te blokkeren.

Plitvice watervallen Elk volgend meer op onze wandeling lag weer iets hoger dan het vorige en tussen opeenvolgende meren waren dan grote of kleine watervallen. De Veliki Prštavac bij het Galovac meer was een rijtje van ca. even hoge watervallen naast elkaar, die we ook al van verre konden zien liggen, terwijl de Galovaci Buk watervallen (foto rechts) wat meer besloten lagen. Regelmatig liep het houten paadje ook over een watervalletje heen. Telkens wanneer het paadje door een meer liep, dan verbaasden we ons over de helderheid van het water en regelmatig had het water ook een turquoise-blauwe kleur. Af en toe zagen we ook visjes. Naarmate de tijd vorderde werd het ook steeds drukker op de paadjes.

Bij het grote meer werden we met een boot overgezet. Bij het hoogst gelegen meer konden we in een soort bus-treintje stappen, dat ons weer een heel stuk terug bracht. Desalniettemin gaf mijn stappenteller een record aan van ruim 23,000 stappen (ca. 17,5 km).

1. Helma:
    24 september 2018
    Lijkt mij een geweldige wandeling. Wat een grote hoeveelheid stappen. Geweldig
  2. Annette:
    24 september 2018
    Wat bijzonder en indrukwekkend al die watervallen en meren, mooie foto's!