Athos excursie

12 april 2018 - Thessaloníki, Griekenland

Kasteel van Ouranoupoli Vanmorgen vroeg hadden we een Griekse buschauffeur die - heel ongewoon hier in onze ervaring - 8 minuten TE VROEG was. Gelukkig waren wij 8 1/2 minuut te vroeg! De bus deelden we met 4 Grieken van Cyprus, chauffeur, reisleidster en veel gekraak en gepiep.
 Na bijna 3 uur rijden stopten we in Ouranoupoli bij een klein kasteeltje, waarachter de boot lag. Aan boord hadden ze koffie en uitzicht op het Athos schiereiland.

De berg Athos met een klooster Ten zuidoosten van Thessaloniki ligt een schiereiland met daaronder weer 3 schiereilanden (in de vorm van een uier met 3 grote spenen). Het meest zuidoostelijke eiland heet Athos, net als de hoge berg die erop ligt. Athos is bekend om zijn vele kloosters, een soort forten, waar alleen mannen mogen komen en vrouwen - o, gruwel - alleen op heeeel grote afstand langs mogen varen. Dat was een nadeel gezien het nogal deemstige weer. Bij nadering van de met wat sneeuw bedekte berg Athos - met ook weer een klooster aan de voet - keerde de boot weer om.

Arnaia Op de terugweg in de bus gingen de Cyprioten (best mooi) zingen. De Cyprioot die Engels sprak legde ons uit waarom Aristoteles zijn held is. Alle 4 vrouwen in de bus kregen een paardebloem van deze charmeur.
We hadden een tussenstop in het pittoreske plaatsje Arnaia met huisjes met houten balkonnetjes en een kleurig kerkje. Leuk plaatsje!
  De excursie kwam - behalve de boot trip - níet overeen met de beschrijving bij het boeken, maar het wèl bezochte plaatsje was pittoresk, de Cyprioten zorgden zelf voor de zang en het volksdansen konden we wel missen.

1. Annette:
    Wat een leuke excursie!
  2. Helma:
    12 april 2018
    Lijkt mij een leuke excursie. Genieten
  3. Joan Bos:
    12 april 2018
    De rest van de foto's inmiddels ook toegevoegd.
  4. Taeke:
    13 april 2018
    Dank voor je mooie verslag. Zo te zien een fijne vakantie