Sloveense grotten

19 september 2018 - Piran, Slovenië

Onze eerste bestemming op woensdag was het in een grot gebouwde kasteel Predjama. Het lag mooi in de zon en ze hadden hun best gedaan door het kasteel met wat poppen te vullen, o.a. ridders en een dikke monnik. In noodgevallen konden de bewoners zich nog verder in de rots terugtrekken.

Skocjanske jame Daarna reden we naar de grotten van Škocjan. Er waren daar eerst 3 grote 'zalen', waarvan 2 met flinke druipstenen en 1 met kleintjes, omdat het plafont van die zaal tijdens de laatste ijstijd was ingestort. Er waren stalactieten (omlaag), stalagmieten (omhoog), druipsteengordijnen en door overlopend water gevormde bakjes.
 Vervolgens kwamen we in een gigantisch grote ruimte met een diepte van meer dan 200 meter, waarin we via trapjes rondom een stukje afdaalden. In de diepte zagen we watervallen in de rivier, die daar door de grot liep. Ik vond het onvoorstelbaar dat er zich zo'n gigantisch grote ruimte in een berg kan bevinden!

Guus in PiranOp de terugweg hebben we nog het Sloveense kustplaatsje Piran bezocht, waar we vanaf de parkeergarage met een gratis bus naartoe konden. Er stak een St. Joris  kathedraal met losse toren hoog boven het plaatsje uit.
 Terwijl we op de boulevard langs de zee liepen, stond er een grote groep mensen en een op ons af komende fietser bleef maar opzij kijken. Daar stond namelijk achter de rotsen een vrouw topless yoga oefeningen te doen. We wisten de afgeleide fietser net te ontwijken.

1. Joan:
    20 september 2018
    Vanwege een rustige dag op donderdag, geen reisverhaaltje op vrijdag.
  2. Helma:
    Grappig
  3. Annette:
    20 september 2018
    Mooie foto's van het kasteel en in de grotten. Hopelijk was het bruggetje steviger dan hoe die er uit zag ;-)
  4. Joan:
    21 september 2018
    Die brug was hardstikke stevig, hij lijkt alleen zo iel, omdat het zo'n gigantisch grote kloof was in een berg, een soort 'Grand Canyon' IN een berg, zo groot.
  5. Annette:
    22 september 2018
    Jeetje, dat is behoorlijk groot! :-)