Haarspeldbochten & dorpjes met uitzicht

17 september 2018 - Završje, Kroatië

kathedraal in PorecMaandagmorgen reden we via de meest westelijke weg naar het zuiden met af en toe zicht op zee.
Voorbij Novograd ging de weg omlaag met zee om ons heen alsof we als lemmingen de zee in zouden rijden, maar na een haarspeltbocht kwamen we bij een brugje, dat ook in zee leek te eindigen, maar via een 90° bocht op een soort afsluitdijk uitkwam met aan beide zijden water.
Zo kwamen we uit bij het pittoreske dorp Poreč, deels gelegen op een uitstulping aan zee. Er was daar een grote basiliek uit de 6e eeuw met mozaieken.

Grožnjan is een mooi dorpje op een heuvel met smalle, hobbelige straatjes en poortjes. Het 'kasteel' had niet eens een toren, maar er was wel een gebouw met een zuilengalerijtje dat als rechtbank en gevangenis in gebruik was geweest.

huis in ZavršjeVerderop lag op een andere heuvel het dorp Završje (ook "Piemonte van Istrië" genoemd). Na de tweede wereldoorlog is dit dorp deels verlaten en zijn de lege huizen overwoekerd door groen. Er waren een klein kasteel en een grote kerk op de grens van wel en niet bewoonde huizen. Een man met een tractor zette een kar met pompoenen neer bij de oude poort.

1. Helma:
    18 september 2018
    Mooie foto's fijn verhaal
  2. Annette:
    18 september 2018
    Dat was zeker wel even spannend met die haarspeldbochten! Leuke dorpjes!