Oost best, thuis west

9 juni 2022 - Maarssen, Nederland

Met een verval van 15 meter is de Vrijenbergerspreng in Loenen op de Veluwe de hoogste waterval van Nederland. Desalniettemin vonden wij hem niet indrukwekkend. Hij bleek dan ook kunstmatig gegraven te zijn.

"De hoogste waterval van Nederland"

Wèl konden we daar in de omgeving meteen een leuke wandeling doen, waarbij we nog langs een enkelspoor met een gerangeerde trein kwamen.

Omdat er voor woensdag regen werd opgegeven, was onze volgende stop de oude papiermolen van Loenen, de “Middelste Molen”, die al sinds 1622 papier maakt. In Holland draaien de molens op windkracht, maar op de Veluwe gebruiken ze waterkracht, waarvoor een beek werd omgelegd om een goed vervalpunt te creëren. Als grondstof voor het papier wordt níet alleen katoen, hennep en hout gebruikt, maar als variatie worden er ook sinaasappelschillen en olifantenkeutels door gemengd. We hadden een gids die mooi kon vertellen, wat bijdroeg aan de leuke ervaring.

Rondleiding in een papiermolen

Op donderdagmorgen hebben we ’s-morgens nog een wandeling gemaakt die grotendeels de ‘Planken Wambuis’ route volgde bij de Oud-Reemster heide. Het was een gevarieerde route met lange lanen geflankeerd door grote bomen, ook was er naaldbos met veel groen onder de hoge bomen en verder waren er heidevelden. Toen we de parkeerplaats weer naderden, bleven er twee militaire helikopters boven het gebied vliegen. Het leger is echt aan het oefenen deze week!

Planken Wambuis route bij Oud-Reemst

1. Helma:
    9 juni 2022
    Interessant het ver haal over het maken van papier