Pula & spookdorp Dvagrad

16 september 2018 - Pula, Kroatië

Colosseum in Pula Zondag hebben we het zuiden van Istrië verkend. We begonnen in Pula, dat aan zee ligt en een groot Romeins amfitheater heeft, dat nog overeind staat. Guus was er al ooit eerder geweest (natuurlijk) voor een schaaktournooi.

Rovinj schiereiland plaatsje 's-Middags gingen we naar Rovinj, een kustplaats met kleurige huizen, waarvan het oude centrum op een klein schiereilandje ligt met de kerk op het hoogste punt. Voor de kust lagen wat kleine eilandjes. De straatjes waren van erg hobbelige, gladde stenen. De afdaling hebben we gearmd gedaan, want ondanks profiel onder de schoenen, gleed je af en toe een beetje over een steen.

kasteel van spookdorp DvagradIn het binnenland lag op een heuvel - langs een naamloze weg - het verlaten middeleeuwse dorpje Dvagrad met een kasteelruïne, overwoekerde muren van kleine, verlaten huisjes en de ruïne van een kerk. In 1631 was het dorp al vrijwel verlaten, waarna de laatste families in 1714 zijn vertrokken. Er loopt een paadje doorheen.