Kunst in Madrid

30 oktober 2018 - Madrid, Spanje

El Retiro park G&J Zondag zijn we eerst naar de Toledo poort gereisd voor de zondagsrommelmarkt en daar troffen we vele straatjes en wat pleintjes vol met kraampjes met rommel en wat antiek. Sommige straatjes waren best stijl.
 Vervolgens hebben we het Retiro park bezocht met het meer met bootjes en een lege, glazen kas. Het weer was zonnig met een koude wind en het was er druk met mensen.

Madrid is géén oude stad. Het was koning Filips II - waar wij de 80-jarige oorlog tegen begonnen - die een hoofdstad wilde in het midden van het Iberische schiereiland. Het westelijke centrum van Madrid is uit de tijd van de Habsburgers (Filips II en zijn mannelijke nakomelingen) en het oostelijke centrum en het koninklijke paleis is uit de (latere) tijd van de Bourbons. Zij verzamelden allen veel kunst.
 Maandag hebben we daarom het Prado museum bezocht en daar schilderijen bekeken van o.a. Jeroen Bosch, de Brueghels, Velasquez, Goya, Rubens en mijn (erg) verre neef "El Greco". Mijn favoriete Meñinas schilderij (waar Velasquez de kijkers schildert, die je in de spiegel weerspiegelt ziet als de koning en koningin) hing nu in een zaal met andere werken van Velasquez. Van Bosch bewonderden we het beroemde 'Tuin der Lusten' 3-luik. Ook hingen er wat portretten van koninklijke personen.
 Dinsdag bezochten we het Thyssen museum. Waar in Florence in Italië vooral 'Maria met kind' en 'Heilige Sebastiaan met pijl(en)' erg populair waren, was hier in Madrid een lichte voorkeur voor 'de herders bewonderen het kindeke' en 'Jezus wordt/is net van het kruis gehaald'.
 Verder waren er veel schilderijen van Monet en tijdgenoten. Ook was er een 'paars met groen vlak' en wat varianten daarop, zoals enkele van Mondriaan. Twee stromingen waar ik altijd vrij snel aan voorbij loop. Gelukkig waren er ook nog wat Hollandse landschappen, o.a. met de kerk van Dordrecht en met kasteel Nijenrode.

Inmiddels zitten we weer op de luchthaven (zonder kadootjes).

1. Helma:
    30 oktober 2018
    Zo te zien hebben jullie weer enorm genoten
  2. Annette:
    30 oktober 2018
    Jullie hebben veel gezien weer zeg, leuk hoor!