Peniscola

8 februari 2023 - Vinaròs, Spanje

Toen we dinsdagmorgen uit Almuñécar vertrokken, regende het. De route liep via Guadix, waar we even gestopt zijn in een wijk met grotwoningen. De meeste huizen daar hebben een wit gepleisterde gevel voor een rots met een schoorsteen erop. Het voordeel van zo'n grotwoning zou de constante temperatuur zijn.

Grotwoning in Guadix

Bij ons hotel aan zee in Gandia stonden een bus en auto van de Jumbo-Visma wielerploeg geparkeerd. Ik zag op Internet dat ze hebben deelgenomen aan de Ronde van Valencia.
Vanuit de hotelkamer keken we uit op een woeste zee onder een grauw wolkendek. Op het balkon stond 's-morgens een plas water, want het was ondertussen flink gaan regenen. Daarom moesten we onze plannen aanpassen naar overdekte uitjes.
Eerst bezochten we het Feria museumpje met grote poppen, vergelijkbaar met carnaval in Nederland. We zagen ook foto's van wagens met zulke poppen in een optocht.
Daarna bezochten we in Gandia het 15e-eeuwse paleis van de Borgia familie ('Palau Ducal dels Borja'), nakomelingen van de beruchte paus Alexander VI (1431-1503). Er waren diverse luxueuze zalen en ook was er een galerij met veel goud en spiegels en beschilderde plafonten.

Plafont in het paleis van de Borgia familie

Na een regenachtige middag op de snelweg, was het eindelijk weer droog, toen we stopten in Peñíscola, een kustplaats met een oud centrum met burcht op een rots aan zee. Het kasteel is rond 1300 gebouwd door de Tempeliers. Je hebt er uitzicht op baaien aan beide zijden.

Vanaf 1417 woonde Pedro de Luna op het kasteel. Hij was in 1394 tot paus Benedictus XIII ("Papa Luna") gekozen, maar omdat er ook 2 (!) andere pauzen waren (in Rome en Avignon), kon hij zich niet handhaven en trok hij zich uiteindelijk terug in Peñíscola. In het kasteel werd zijn toenmalige studeerkamer weergegeven.

Verder is de film "El Cid" uit 1961 met Charlton Heston en Sophia Loren opgenomen in Peñíscola, waarbij een extra muur aan het kasteel werd toegevoegd om moderne huizen uit het zicht te houden. Ook voor de televisieserie Game of Thrones is er gefilmd. Het is dan ook echt een imposant kasteel.

Zicht op het kasteel en de vesting van Peniscola

1. Annette:
    9 februari 2023
    Leuke route volgen jullie!
  2. Helma:
    9 februari 2023