De hort op

3 februari 2024 - Calpe, Spanje

Spanjaarden herken je doordat ze met de telefoon onder hun kin luid Spaans praten, waar toeristen veelal telefoneren met oortjes in. Verder lopen Spanjaarden - ook bij zonnig weer - in dikke winterjassen - ééntje zelfs met sjaal - terwijl toeristen dan in een t-shirtje lopen.

Aan het begin van de week was het erg bewolkt en heb ik in de omgeving gewandeld, maar donderdag was het gelukkig weer zonnig. Toen ben ik eerst een stukje over het kustpad naar het noorden gelopen en daarna landinwaards. De slingerende wegen gingen afwisselend omhoog en omlaag. Er lagen daar villa's met hoge muren eromheen. Eéntje had vier dikke torens alsof het een kasteel was.
Zo kwam ik uiteindelijk uit bij een hermitage (kluizenaarsverblijfplaats) van de Heilige Johannes (Sant Joan). Er was een klokketoren en er was een parkje met oude waterputten en picknicktafels. Aan het eind van de straat kon ik via een paadje de berg verder op klauteren. Bovenop de berg had ik aan de andere zijde weer zicht op Calpe en de zee. Gelukkig is Guus me met de auto komen oppikken (al klaagde hij wel dat ik die keer wel èrg ver weg was gelopen).

Joan @ Tosal de La Cometa

Zaterdag zijn we zo'n 150 km naar het zuiden gereden naar de stad Murcia. Er was een enorme kathedraal, maar die stond aan één zijde in de steigers. Er was één zij-altaar in barokke stijl en het hoofd-altaar had veel beelden, maar verder was de kathedraal weliswaar ruim en hoog, maar redelijk gotisch zonder poespas.
Het interieur van het casino van Murcia is in een combinatie van moors en art-niveau, althans de zalen waar we mochten rond kijken, want we hebben geen speeltafel gezien. Ook was er een fraaie bibliotheek met veel hout en originele meubilering.
Murcia wordt ook doorsneden door een rivier, waar diverse voetgangersbruggen overheen liggen. Bij de oude brug waren ook mensen aan het kanoën. Bij de nieuwste brug zaten allemaal witte ganzen in het water. De piloon van die brug stond náást de brug op een eilandje.

Bibliotheek in het Casino in Murcia

Guus had zaterdag 'snel ff' inkopen gedaan. Toen het water in de pan kookte, dacht hij bloemkoolrijst uit de diepvries in de pan te gooien, maar er verschenen allemaal kleine stukjes in de pan. Toen keek hij nog eens op de zak, bleken het diepvries uiensnippers te zijn!

1. Helma:
    4 februari 2024
    Gezellig verhaal en uiteraard mooie foto's
  2. Annette:
    5 februari 2024
    Veel avonturen weer en veel mooie foto's inderdaad!

Jouw reactie