Rotsen en gekleurde huizen

29 januari 2024 - Calpe, Spanje

Vrijdagmiddag heb ik het zwembad van de flat uitgeprobeerd, maar ik kwam niet verder dan met mijn voeten in het kikkerbadje zitten, want het water was veelste koud. Daarna ben ik op mijn slippers weer teruggegaan naar het appartement. Echter, sinds zaterdagmorgen ben ik één van mijn slippers kwijt. Ik heb overal onder en achter gezocht, maar hij is foetsie.

Guus bij de grot aan zee

Zaterdag zijn we naar het noorden naar de kust van Benitatxell gereden. Zo kwamen we bij een verbodsbord met een rode rand en allerlei bordjes in het Spaans erbij. Spaanse auto's reden daar door en er was ook geen andere route mogelijk, dus dat bord heb ik maar opgevat als "alleen voor bestemmingsverkeer". Zo reden we door tot een slagboom, waar allerlei auto's langs de weg geparkeerd stonden, dus daar hebben we de onze tussen gezet. Vervolgens moesten we nog veel verder omlaag lopen, uitkijkend over zee. Van ver af zagen we aan zee een grot liggen met verschillende openingen, waar het zeewater doorheen stroomt.
We moesten een stukje terug omhoog lopen om een ander pad omhoog te nemen, dat liep naar een stijle rotswand die richting zee overhing en een uitstekende punt had. Er zou daar een ondergrondse rivier in zee uitkomen, die de rots van onderen heeft verzwakt en ook de grot heeft uitgesleten. De rotskust was daar erg mooi, maar op veel plekken waren huizen gebouwd.

Joan bij de 'falla' van Moraig

Wat noordelijker, langs de kust nabij Xábia, zijn we gestopt bij de Mirador del Portixol, waar een kruis staat en een vrij groot, rotsig eiland voor de kust ligt. We volgden een wandelpad omlaag door het groen tot aan het strand. Daar lagen wat witte gebouwtjes, waarvan de eerste nogal vervallen was. Op het strand zaten wat mensen en in de verte was iemand aan het vissen. We moesten dezelfde weg terug lopen.

Op het strand nabij Xabia

Zondag zijn we naar de plaats Villajoyosa gereden. De huizen in het oude centrum daar hebben allerlei verschillende kleuren, zodat vissers vanaf zee hun huis konden herkennen (zo gaat het verhaal). Ook langs de rivier hingen gekleurde huizen iets over de rotswand heen en er was een hoge brug. De stadsmuur nabij de kerk is gebouwd in opdracht van (de voor ons beruchte) koning Filips II, om de plaats te beschermen tegen zeerovers.

Kleurige huizen in Villajoyosa

Vervolgens zijn we nog naar een iets noordelijker gelegen automuseum(pje) geweest, waar ze niet alleen oude auto's hadden, maar ook 'bekende' auto's, zoals de Volkswagen Kever 'Herbie' uit Disney films, de tijdrijzende auto uit 'Back To The Future' en de futuristische KITT uit de 'Knight Rider' tv-serie met David Hasselhof.

1. Helma:
    29 januari 2024
    Mooie foto's interessant verhaal.
  2. Annette:
    30 januari 2024
    Jullie hebben veel leuke dingen gezien en beleeft weer!
  3. Joan:
    2 februari 2024
    Zojuist mijn slipper teruggevonden!
    🩴 🎊🎉

Jouw reactie