Königssee

7 september 2013 - Schönau am Königssee, Duitsland

Vrijdag waren we in Salzburg en daar was het erg toeristisch en druk. Om de paar meter Mozart en The-souns-of-music prullaria. De do-re-mi trap was in het park van het Mirabel paleis, dat ene aartsbisschop van Salzburg voor zijn maîtresse had gebouwd. Deze aartsbisschop, ene Wolfgang Dietrich, had ook een flink geboutje voor zijn graf laten bouwen. Dat weten we dankzij de Rough Guide, want in Salzburg zelf was geen info over dit interessante heerschap te vinden..
's Avonds heb ik langdurig gedut zo moe was ik. Wsl. van de drukte van de mensenmassa's.
][
Vanmorgen was rampkategorie 1+. Eerst moesten we in een bus vol blatende mensen de berg op en toen in een lange, claustrofobische tunnel ruim een half uur in de rij staan voor een klein liftje. Iedereen praatte door elkaar en dat galmde door de tunnel en een gids probeerde daar nog luid bovenuit te komen. Het was hel voor iemand met hersenletsel, die doodmoe wordt van geluid, zoals ik.
Eindelijk boven was er gelukkig een bankje. En een fantastich uitzicht vanaf de bergtop bij Hitler's Adelaarsnest bij Berchtesgaden. Maar van zo'n megalomane nazi had ik toch een grotere lift verwacht..
/\
Daarna hebben we nog wat gegeten op een terrasje aan de Königssee. Guus had een reuzenschnitzel. Ik een grote & lekkere salade.

8 september 2013
    De originele lift is opgeblazen na de 2e wereldoorlog. Omdat zij toen bang waren voor een bedevaartoord. Salzburg is erg toeristisch. Heb heel wat keren gevaren en gewandeld op en rond de Königssee. Je kunt er ook heerlijke Leberkäse eten in Berchtesgaden.