Van megalodon tot megalomaan

30 mei 2022 - Maarssen, Nederland

Zaterdag bezochten we het grote aquarium in Boulogne, "Nausicaá". Er was echt een groot bassin met o.a. haaien en roggen, waaronder een grote mantrarog met ogen op uitstulpingen. Natuurlijk waren er ook kwalletjes, zeepaardjes en kleine pinguïns. De drie krokodillen waren groot. De kaak van de uitgestorven megalodonhaai was nóg groter.

's-Middags reden we naar het kasteel  van Hardelot, dat rond 1870 in neo-Tudorstijl is gebouwd op 13e-eeuwse fundamenten van een eerder kasteel. De facade is fraai, maar de achterkant is wat vreemd. Binnen lagen ouderwetse badpakken uitgespreid op het bed. Zoals het een 19e-eeuws kasteel betaamt, waren er veel houten wandpanelen.

Zwemkleding in het kasteel van Hardelot

Zaterdagavond zijn we weer op de boulevard van Wimereux uit eten geweest. Deze keer had ìk mosseltjes en had Guus een streekgerecht: gesmolten kaas met kleine stukjes zalm en op de bodem getoast brood. Bij beiden werd friet geserveerd.

Zondagmorgen hebben we de koffer gepakt en afgewassen zonder de stop eruit te trekken. Het restje koffie hebben we in de dakgoot gegoten. Creatief zonder afvoer!

Daarna zijn we weer naar Boulogne gereden, waar we de crypte van de kathedraal hebben bezocht. Deze crypte dateert uit de Romeinse tijd. Op de wanden staan zwart-wit tekeningen van heiligen en koningen en andere taferelen. Ook waren er vitrines tentoongesteld met gouden kerkschatten. Verder waren er wat beelden van o.a. Maria met kind en van een onthoofde bisschop, die zijn hoofd vast hield.

Onthoofde bisschop in de crypte

Tenslotte zijn we nog naar het "Blockhaus d'Eperlecques" geweest. Dat is de meest megalomaan-grote Nazi bunker die je je kunt voorstellen (en dan nog véél groter). De bunker was een fabriek voor V2 raketten (en ook voor het maken van de brandstof daarvoor). Het gevaarte werd gebouwd door dwangarbeiders, waarvan er veel zijn omgekomen door ontberingen of executies. Vóór de fabriek af was, hebben de Engelsen hem kapot gebombardeerd. In een deel dat nog stevig overeind staat, konden we ook ìn de bunker kijken. Voor mij was het de 3e keer dat ik deze bunker bezocht heb en hij blijft indrukwekkend groot.

Guus in de bunker van Eperlecques

1. Joan Bos:
    30 mei 2022
    N.B. De titel komt weer van Guus.