De heenreis via Tarragona

9 januari 2024 - Calpe, Spanje

Zaterdag zijn we door 4 landen gereden: Nederland, België, Luxemburg en Frankrijk. Bij het tankstation in Luxemburg liepen mensen met volle tassen naar hun auto. Guus zei dat het om sigaretten ging.

De eerste overnachting was net ten noorden van Lyon in een Campagnile hotel. Guus omschreef het als "kosten en moeite gespaard". Ik had het gevoel dat mijn hoofd lager lag dan mijn voeten, maar het was schoon en het ontbijt was okee, dus het voldeed aan de eisen voor één overnachting.

Zondagmorgen was er harde wind met windstoten en werden we herhaaldelijk gewaarschuwd voor "vent violent".  Het was nog licht toen we in Tarragona aankwamen, dus zijn we meteen rond gaan kijken. Op verschillende plekken zijn nog Romeinse resten te vinden, maar daar omheen ligt een echte stad met oude stadsmuren, pleinen en een laan met een wandelstrook in het midden. Ook stond er nog een kerststal. We aten bij "Kurz & Gut", waar ik een pokebowl (rauwkost met bonen) had met stukjes gemarineerde tonijn.

Romeinse ruïnes in Tarragona

Maandagmorgen zijn we meteen na het ontbijt naar het Romeinse amfitheater gelopen. Het ligt dichtbij zee en de zon kwam boven zee op, maar het lag nog vrijwel geheel in de schaduw. Er waren nog wat stukken van te herkennen, maar het was vooral een ruïne.
Na het ophalen van de auto en de koffers, zijn we nog naar het oosten van Tarragona gereden, waar in een park - vlakbij de kruising van 2 snelwegen - nog een groot en fraai Aquaduct ligt uit de 1e eeuw AD, genaamd "Pont del Diable" (duivelsbrug). Deze lag wèl mooi in de zon en we zijn er ook een stukje overheen gelopen.

Guus bij het aquaduct

's-Middags zijn we aangekomen in Calpe. We zijn hier in 2019 met de schakers geweest. Toen zaten we ten zuiden van de rots op de heuvels aan de westkant van Calpe. Nu zitten we ten noorden van de rots vrijwel aan zee. Hier hebben we een vrij groot balkon, uitkijkend op zee. Er zijn restaurants in de omgeving en enkele winkels. Wat ons verder opgevallen is, is dat hier opvallend veel wielrenners rond racen.

Joan bij de herkenbare rots

Van de lange reis en slecht slapen ben ik best wel moe, dus ik doe voorlopig rustig aan. Guus heeft zijn werkplek ingericht op de eettafel en kijkt tijdens het werk uit over zee.

1. Helma:
    9 januari 2024
    Mooie foto's leuk verhaal
  2. Annette:
    11 januari 2024
    Geweldig dat jullie weer in het mooie Calpe zijn!
  3. Joan:
    11 januari 2024
    Ik denk niet dat ik Calpe zelf als 'mooi' zou omschrijven, maar het is een prima plek voor wandelingen en het appartement is zeker mooi gelegen.
  4. Noortje:
    15 januari 2024
    Lees nu pas je verhaal. Ik ken Tarragona en Calpe natuurlijk. Hoe is het weer.
    Nieuwtje : wij vertrekken as zat naar Portugal en gaan de N-2,van noord naar zuid rijden (Chavas naar faro , ca 800 km). Per camper. Moeten wel weer 15/2 terug zijn.
    Maar dit weer ( natte sneeuw, koud, mistig) doet ons zeer verlangen naar de zon. We zullen elkaar dus helaas niet tegenkomen. Heb veel plezier. Bak het niet TE bruin. Je Tante
  5. Joan:
    15 januari 2024
    Veel plezier in Portugal! Hier in Calpe weinig kans op verbranden, want het weer is vooralsnog overwegend bewolkt, maar zeker niet koud.