Joan gaat "buiten spelen" (volgens Guus)

12 januari 2024 - Calpe, Spanje

Hier in Calpe horen we veel toeristen Nederlands praten. Dichtbij zit een restaurant met kroket, stoofvlees en witlof op de borden. 's-Avonds hoorde Guus dat er Nederlandstalige muziek werd gedraaid. Verder zien we in de omgeving veel wielrenners rijden. Sommige wielrenners worden begeleid door een materiaalwagen.

In het appartement kunnen we 's-morgens de zon op zien komen voor hij achter de wolken verdwijnt. Het weer is 's-morgens steeds bewolkt, maar soms wordt het 's-middags toch nog zonnig. Het appartement is op zich prima, maar de keuken is erg karig voorzien. Het aanwezige koekenpannetje is zó krom op de inductiekookplaat, dat we nieuwe koekenpannen hebben gekocht (die we mee naar huis kunnen nemen). Verder heb ik schilmesjes, een schaar en extra (souvenir) mokken aangeschaft. De keuken zit wel ruim in de wijnglazen, maar die hebben we nog niet gebruikt.

Oude stadspoort van Calpe

Grote delen van Calpe zijn vlak of licht glooiend en dus goed te belopen. Vorige week ben ik op een ochtend naar het oude centrum van Calpe gelopen, waarbij ik dwarsop kon lopen, achter de flamingoplas langs, de Lidl passerend. Zo kwam ik langs het parkeerterrein waar we de vorige keer vaak parkeerden. Daar was woensdag een markt, waar ik even heb gesnuffeld. In het centrum ben ik bij de oude stadspoort wezen kijken en bij de kleurige Spaanse trappen. Guus kwam me ophalen.

De fontein aan de boulevard in Calpe

Een andere dag ben ik langs de kust naar het zuiden gelopen tot voorbij het PLAÇA COLÓN met de fontein. Zo kwam ik langs de "Baños de la Reina", waar de Romeinen zout uit het zeewater haalden. Op de kust stond daar ook een onderkant van een molen. Een pier die het water inliep, gaf zicht op een rotsig eilandje vol vogels.

Paadje langs de kust richting het noorden

Donderdag ben ik via een wandelpaadje langs de kust in noordelijke richting gelopen. Het uitzicht is daar prachtig. Zo kwam ik uiteindelijk bij een gebiedje met grillige rotsformaties, de "Cala Bassetes" nabij Benissa. Daarna was een stuk afgesloten en moest ik over de weg, waarna ik vanaf de weg naar de duikschool het pad weer kon vervolgen. Bij een picnictafel aangekomen, begon het echt te regenen. Snel heb ik de regenzak om de rugzak getrokken en toen ben ik via de weg begonnen terug te lopen. Door de regendruppels op mijn mobiel, ging de kaart echter alleen maar uitzoomen en kon ik niet meer navigeren. Gelukkig was daar net weer een afslag naar het kustpad, waar ik i.e.g. niet kon verdwalen. Zo kwam ik nat, maar voldaan, weer terug in het appartement

1. Annette:
    17 januari 2024
    Je hebt weer veel gezien, heel erg leuk!