Florence

8 oktober 2015 - Florence, Italië

Guus op de brug in FlorenceWe zijn nu 2 dagen in Florence geweest. Gisteren hebben we vooral kerken bezocht - een enge claustrofobische ervaring in de toren van de koepel van de dom (duomo) - en vandaag de beroemde musea, het Uffizi en het Pitti en het park bij het Pitti.

Mijn indruk bij Florence is dat alles ontzettend onhandig gemaakt is voor toeristen, omdat toeristen toch wel op de vele kunstschatten afkomen. Zo waren er in het damestoilet van het Pitti 6 hokjes, waarvan 2 (33%) alleen beschikbaar was voor personeel. In de rij staand zag ik een vrouw uit 1 van die hokjes komen, die achter zich de deur met een sleutel op slot draaide. Verder hebben wij zo´n dure VIP kaart gekocht om lange rijen te vermijden (want extra vermoeiend voor mijn hoofd en voeten), maar daarmee moet je toch steeds weer eerst een kaartje gaan halen bij een ander loket, dan niet per difinitie een sneller loket is. Of de VIP bordjes wijzen 2 kanten op. Of de VIP rij is even lang als de gewone rij (500 meter ofzo).

Dat geschreven hebbende, is de beroemde brug vol juweliers over de Arno (foto's rechts) natuurlijk altijd apart en de zalen van De´Medici in het Pitti waren extreem barok met veel krullen en goud en portretten. En heel veel Maria's met kind (soms met een stokoude Jozef erbij) en heel vaak San Sebastiaan met 2 pijlen in verschillende delen van zijn lichaarm, in allerlei variaties van geraakte lichaamsdelen.

En vanmorgen hadden we een fraai uitzicht vanuit ons raam met mist in de vallei richting Poggibonsi, maar zon in de richting, waar we de torens van San Gimignano kunnen zien liggen.

1. Helma:
    8 oktober 2015
    Leuk verhaal. Zie dat jullie genieten
    Toch jammer dat gedoe met de vip kaarten. Groetjes Helma
  2. Guus:
    9 oktober 2015
    Dat geregel met die kaartjes doet Guus, dus ik mag niet klagen, en we hebben toch een paar rijen (=drukte) kunnen vermijden en die hele lange rij hebben we overgeslagen; dan maar geen originele David van Migelangelo.
  3. Taeke:
    9 oktober 2015
    Iedereen wil altijd ook dezelfde dingen zien. Waarom wil iedereen die zien? Omdat iedereen die wil zien. Ik heb ook een hekel aan drukte, ga liever naar de rustigere, minder toeristische dingen. Nou ja, ik zeur. Zo te lezen hebben jullie toch wel veel plezier. Keep it up!
  4. Joan Bos:
    9 oktober 2015
    Zaterdag trekken we verder.