Joan's stok

26 juli 2022 - Pardubice, Tsjechië

Hier in Tsjechië bestaat een maaltijd vooral uit vlees en worden er weinig of geen groenten bij geserveerd. Zo had Guus een keer een opgerolde plak vlees met daarin een plak spek en een gekookt ei, geserveerd met rijst. Ik bestel meestal salade, dan krijg ik i.e.g. groenten, meestal met kiprepen erop.

Guus met Tsjechische kost

Dinsdag waren we mijn wandelstok kwijt. Toen we maandag bij een broodjeszaak met lunch op een dienblad het terras op liepen, hadden we hem nog. Nadat we daarna bij een buurtwinkeltje flessen drinken hadden gehaald, had ik hem niet meer. In de buurtwinkel wisten ze niets van een stok, maar tot mijn blijdschap hadden ze mijn stok bij de broodjeszaak bewaard! De stok ondersteund bij een zere knie of enkel en als ik moe wordt en ga struikelen, dan is de stok de derde poot die me overeind houdt.
Onze hotel 'suite' ligt 's-morgens in de zon, maar 's-middags kunnen we in de schaduw op het balkon zitten. Dat is fijn, want het weer hier is erg warm en zonnig. Guus heeft met schaken inmiddels 2x gewonnen, 1x verloren en 2x gelijk gespeeld. Ik ga dan meestal rusten.

🐎 bij kasteel Slatiňany

Dinsdagmorgen hebben we kasteel Slatiňany bezocht, ten zuiden van Pardubice. De erfgename van het kasteel was in 1746 getrouwd met Prins Johann Adam von Auersperg. Het kasteel heeft een luxe interieur met bloemmotieven in stucco aangebracht op de plafonts en enorme kroonluchters. Er was een tafeltje met 2 stoelen, allen in de vorm van hoefijzers. De bibliotheekkamer was gevuld met boeken over paarden. Ook waren er diverse schilderijen van paarden.

Franz Joseph von Auersperg (1856-1938) liet in het park grote stallen bouwen en sliep met zijn vrouw gravin Wilhelmine Kinsky in één bed, wat ongewoon was in die tijd.

1. Joan:
    27 juli 2022
    & het laatste nieuws is dat Guus woensdag wéér gewonnen heeft!