Guus' "vakantie"

24 juli 2022 - Pardubice, Tsjechië

Vrijdagmiddag is Guus' (soort van) vakantie ook begonnen met een bezoek aan de Bastei, een stenen viaduct met uitzicht op de fraai gevormde rotsen van "Saksisch Zwitserland" ten zuiden van Dresden. Ook kijk je er uit op de Elbe.

Guus bij de Bastei

Inmiddels zitten we een stuk verderop langs de Elbe, namelijk in Pardubice in Tsjechië. Zaterdag was Guus  - na een lange autorit met file - nog net 10 minuten voor sluitingstijd (13:00) bij het Odeon hier om zich in te schrijven voor het schaaktournooi. Om 15:00 begon zijn eerste partij, die hij uiteindelijk won.
Ondertussen heb ik uitgerust in ons hotel. Ook hier hebben we een soort appartement met een slaapkamer, voorkamer met balkon, badkamer èn keukentje. Hier is ontbijt bij, dus vanmorgen hadden we lekkere croissantjes, jus en koffie - vóór Guus weer ging schaken.

Schaken op zondagmorgen

Daarna ben ik door gelopen naar de top attractie van Pardubice, het Renaissance kasteel. Er omheen ligt een hoge, aarden wal met daar omheen nog een lange, witte muur met schietgaten. Rondom het kasteel scharrelen vele pauwen rond en de mannetjes laten afentoe luid horen dat ze er zijn.
Op advies van Tracy - een Tsjechisch 'kasteelvrouwtje' op Twitter - nam ik deel aan de rondleiding door de kapel en de 3 ridderzalen. Er was geen meubilair meer. In twee zalen waren nog wat stukken muurschildering. Bij één werd het haar van de Bijbelse Samson afgeknipt door een vrouw (Delilah) met grote schaar. De gids vertelde alles in het Tsjechisch. Ik had wel een Engelstalige folder te leen gekregen, maar het belangrijkste was dat ik zo ff in het kasteel kon kijken.

Kasteel van Pardubice

Verder heeft het centrum van Pardubice veel pastelkleurige Renaissance gevels en ook enkele art nouveau gevels. Ook zijn er nog 2 stadspoorttorens, waarvan de ene tegen wat muurhuizen aan staat.

Guus had vanmorgen - na een lange partij - remise met zwart tegen een sterkere Duitser. Daarna zijn we samen gaan lunchen bij een broodjeszaak met wesp.

1. Annette:
    24 juli 2022
    Leuke foto's en wat een mooi appartement hebben jullie!