Het Alhambra in Granada

14 januari 2023 - Granada, Spanje

Zaterdag zijn we naar Granada gereden, waar het beroemde Alhambra paleiscomplex op een heuvel ligt.

De Sierra Nevada bergen met sneeuw op de toppen

Op het achterste deel van de grote heuvel in Granada ligt een stoer fort, het Alcazaba, met uitzicht op o.a. besneeuwde bergtoppen van de Sierra Nevada. Ook was er nog een Renaissance paleis van keizer Karel V, maar daar mochten we niet in.

We hadden een specifiek tijdstip opgekregen voor ons bezoek aan het moorse paleis met veel gedetailleerde patronen op de plafonts en de muren. Vaak was onderaan de muren ca. 1 meter hoog tegelwerk aangebracht. Ook was er een binnenplaats met pilaren en een fontein omringd door leeuwen (zie de foto hieronder).

De leeuwenpatio gefotografeerd door Guus

Op de naastgelegen heuvel lag het Generalife buitenverblijf van de middeleeuwse Moorse vorsten. Er waren vooral symmetrische tuinen aangelegd met veel heggen en waterpartijen.

Generalife paleisje

Het was echter ontzettend druk met mensen in het Alhambra en bovendien moesten we voortdurend in een rij gaan wachten en dan weer ons toegangskaartje laten zien samen met onze rijbewijzen (die ze ook wilden zien, maar niet echt bekeken), terwijl andere mensen om ons heen zo’n beetje bovenop ons stonden. Ik vond het enorm stressvol en raakte er behoorlijk van uit mijn doen. Sinds november heb ik regelmatig een beetje overspannen-achtige klachten. De laatste anderhalf jaar heb ik het druk gehad met de afhandeling van pa’s overlijden, de erfbelasting en de huid- en borstkanker van mijn moeder. En ik had al weinig energie door het hersenletsel, dus dat werd me allemaal te veel. Zolang ik rustig aan kan doen, lijkt het allemaal wel goed te gaan, maar het drukke Alhambra was me duidelijk teveel.

Koepel van de kathedraal van Granada

Later in de middag hebben we ook nog een rondje door de stad Granada gelopen. De grote kathedraal had een grote koepel boven het altaar (foto hierboven). Hij werd gebouwd in opdracht van de “katholieke koningen” - het echtpaar Isabella van Castilië en Ferdinand van Aragon - nadat zij Granada hadden veroverd op de Moren. Dit koningspaar ligt ook in een praalgraf in de koninklijke kapel, die tegen de kathedraal aan is gebouwd. Een praalgraf ernaast is van hun dochter Johanna de Waanzinnige en haar man Filips de Stoute van Bourgondië. Zij zijn de ouders van keizer Karel V, die door zijn zoon Filips II elders werd begraven. In de kelder eronder stonden 5 kisten. Helaas mochten we geen foto's maken in die kapel.

Een volgende blog zal gaan over ons bezoek aan Malaga.