Eerste dagen in Almuñécar

12 januari 2023 - Almuñécar, Spanje

Ons appartement in Almuñécar ligt in een rij appartementen op een berghelling. Net voor het appartement daalt het weggetje zo stijl omlaag dat je de helling niet kunt zien. Ik durf hier geen auto te rijden !!

Straffe helling voor het appartement

De auto staat op het platte dak geparkeerd. Vanaf de eerste deur ga je dan via een trap naar beneden naar de tweede deur. Dan kom je binnen in de woonkamer met open keuken en balkon. Het balkon kijkt uit over de baai en - dichterbij - een kleine campercamping. De keuken heeft wel een wasmachine, maar geen vaatwasser.

Woonkamer van het appartement

Verder is er een badkamer met wastafel, douche, toilet, bidet en een riggel om de toilettassen op te zetten. Aan de ene kant zit de slaapkamer met uitzicht over de baai (en de campers). Aan de andere zijde zit de werkkamer met beeldscherm en 'uitzicht' op blinde, witte muren en wat blauwe lucht er boven.

Van de reis ben ik erg moe, dus 's-middags en 's-avonds breng ik vooral in bed door. Op het dak bij de auto kunnen we 's-morgens ook in de zon zitten, maar ons balkon ligt op het noorden (ook al hebben we zicht op de baai).

Dinsdag heb ik hier een stuk de weg afgewandeld - hoog boven zee. Woensdag ben ik naar en langs langs de kust gewandeld. Er zitten daar wat winkeltjes en een pizzeria leek open. Ik zag vooral veel bejaarden flaneren. Het gesloten aquapark met glijbanen, gelegen aan zee, bleek op twee plekken schade te hebben door weggeslagen land met gebroken kabels en leidingen.

Roze info gebouw zonder info

In het centrum van Almuñécar volgden we de bordjes naar de 'info', maar die bleek geen info te hebben; geen folders, geen kaarten. Het was wel een mooi gebouw in een sierlijke tuin met ook een klein gebouwtje met een laag deurtje.

Grote Guus of klein huisje ?

Vanuit een ander parkje zagen we het kasteel op een heuvel liggen en archeologische opgravingen in een kuil. Daar werd in de 4e eeuw voor Christus vis gezout (zo lazen we) en als prutje geëxporteerd. Er stonden ook veel (moderne) beelden.

Beeld in het parkje nabij de restanten van de vissausfabriek

Nabij de Lidl bleek in een kuil ook een stuk van het Romeinse aquaduct te liggen. Er was daar ergens ook een aquarium, maar dat zag er dicht uit.

1. Annette:
    12 januari 2023
    Mooi appartement en leuke omgeving ook!
  2. Helma:
    13 januari 2023