Bergaf in Málaga

15 januari 2023 - Málaga, Spanje

Zondag zijn we naar Málaga gereden, één van de grotere steden van Spanje. In de haven zagen we een veerboot en een cruiseschip liggen. We parkeerden nabij het weelderige stadhuis en namen een lift omhoog naar het Alcazaba, een Moors kasteel, omringd door diverse muren met vele torens. Op het binnenterrein stonden enige gebouwtjes met weer Moorse patronen op de muren en plafonts. Ook hier was er groen met waterelementen in de tuinen. Tussen de diverse ommuringen heen liepen we naar beneden. Daar lag een Romeins amfitheater.

Het Romeinse amfitheater in Malaga

Vervolgens moesten we de volgende berg via slingerende paden weer omhoog klimmen naar het Castillo de Gibralfara dat op een nog hogere berg lag en de ingang had op het hoogste punt (130 meter hoogte). Daar bleek dat het meer ommuring dan kasteel was, want binnen de muren was er vooral groen met lange, dunne cipressen. De muren waren voorzien van Moorse puntige kantelen en boden uitzicht over de stad, de haven en de stierenarena. Het kasteel was in de 10e eeuw gebouwd in opdracht van een kalief van Córdoba. We moesten via hetzelfde, kronkelende pad weer terug naar het centrum. Tijdens de afdaling zagen we een eekhoorntje en parkieten.

De onthoofding van Paulus in de kathedraal van Malaga

De kathedraal van Málaga is ook erg groot, maar mist een toren, die nooit is afgebouwd wegens geldgebrek. Binnenin hing een groot, beeldend schilderij van de onthoofding van de apostel Paulus. Net als in de kathedraal in Granada was er een gedeelte met gedetailleerd houtsnijwerk met allerlei mensen, vooral met mijters. Ook was er een altaar met een knielende Isabella van Castilië en Ferdinand van Aragon, die na een zwaar beleg Málaga hebben veroverd. De Moorse bevolking werd toen door de Spanjaarden veroordeeld tot òf de doodstraf òf slavernij en er werden - naar schatting - meer dan 15.000 Moren tot slaven gemaakt.

Schildpadjes in Malaga

Guus ging nog langs bij het lokale Hardrock Café bij de haven, maar daar hadden ze geen mooie t-shirts, zei hij. Tenslotte kwamen we nog langs een vijver met kleurige Spaanse betegeling en een aantal schildpadjes, die daar lagen te zonnen.

1. Annette:
    18 januari 2023
    Klinkt weer als een leuke omgeving met mooie kastelen! 🕍