Córdoba

23 januari 2023 - Córdoba, Spanje

In Córdoba had Guus een hostal geboekt met het kleinste badkamertje ooit. De 'wastafel' was zo'n piepkleine wc-fontein, ingeklemd tussen de opvallend smalle douchecabine en een muur. Op het toilet zat ik schuin op de bril, wijdbeens met de hoek van de douchecabine tussenbeens. De spoelbak was aan beide zijden vastgekit aan een muur. Het hostel lag in een wit wijkje beroemd om zijn binnenplaatsen.

Kleinste badkamertje ooit

Op zondagmorgen in de Mezquita, de kathedraal van Córdoba, werd ik door een stelletje gevraagd of ik met hun camera een foto van ze wilde maken. Terwijl ik de cameravizier naar mijn oog bracht, liepen zij wat naar achter naar een boog - en begonnen daar te tongzoenen (!) in de kerk. Ik was wel even verbouwereerd, maar heb toch maar een paar keer afgedrukt.

Joan & Guus in de Mezquita

De Mezquita is beroemd vanwege zijn oranje-rood gestreepte bogen tussen de vele pilaren. Het gebouw werd door de Moren gebouwd als moskee en later door de katholieke Ferdinand en zijn kleinzoon Karel V als kerk gebruikt en uitgebreid en verder verfraaid. Zo was ook hier een gedeelte met houtsnijwerk met dit keer zeer gedetailleerde voorstellingen. Op de binnenplaats bij de kathedraal stonden allemaal sinaasappelbomen.

Het Alcázar de los Reyes Cristianos

Het Alcazar – het kasteel van de christelijke koningen - was ooit de verblijfplaats van Romeinse gezaghebbers en Moorse kaliefen, maar het gebouw is niet zo groot meer. Voor de toren stond een belachelijk lange wachtrij en daarom hebben we ons tot een wandeling door de tuinen beperkt. In de straat voor het Alcazar was de locale fanfare aan het oefenen.

Kasteeltje in Cordoba op de andere oever van de rivier bij de brug

De Torre de la Calahorra is een klein kasteeltje op de linkeroever van de rivier aan het eind van de Romeinse brug. Bij het andere uiteinde van de brug stond een soort triomfboog-achtige poort op de oever. Van de stadspoorten van Córdoba was de 14e eeuwse Puerta de Almodovar het fraaist en daar zat ook nog een stadsmuur aan vast. Ook lag er een waterpartij bij.

Almodovar stadspoort

Als laatste zijn we nog langs een paar Romeinse zuilen gelopen naar de grote Plaza de la Corredera, een soort 'Plaza Mayor' (zoals je die in Madrid hebt) met overdekte galerijen onderlangs.  Het was een lange rit terug naar Almuñécar, maar we waren voor het donker weer thuis!

1. Annette:
    25 januari 2023
    Jullie maken wat mee daar!
  2. Helma:
    28 januari 2023
    👍 fietsen in Spanje zou het je niet aanraden. Leuk verhaal
  3. Joan:
    28 januari 2023
    Ik hoef alleen maar langs het strand te fietsen (over het fietspad) ; ik ga geen bergen op.