Kastelen in Dresden

21 juli 2022 - Dresden, Duitsland

De waterstoring van dinsdag was snel weer opgelost, want we zijn dit keer in Duitsland op vakantie! Elke avond gaan we ergens op een terras wat eten. Zo aten we woensdagavond een Flammkuche resp. salade met uitzicht op het Renaissance kasteel.

Eten bij ALEX met uitzicht op het Renaissance Schloß

Woensdag meende ik wel naar de Großer Garten (park) met paleis te kunnen wandelen. Onderweg koffie en een broodje to-go gekocht. De route was best aardig met veel groen, o.a. langs een vervallen gebouw met "nee nee nee" erop.
In het park zelf was een fontein in pauwe-kleuren en ver in het park lag het Gartenpalais. De enige wettige zoon van Augustus de Sterke is hier getrouwd. Ondanks de hitte was een man aan het hardlopen rondom de vijver. Ik ging liever onder een boom zitten.

Schloß in Großer Garten met fontein

Vervolgens besloot mijn hoofd dat het leuk zou zijn om via de noordoever van de Elbe terug te lopen, hoewel mijn voeten niet hetzelfde optimisme hadden. Gelukkig lagen er 3 REWE supermarkten op de route, dus drinken had ik genoeg met die hitte. Uiteindelijk heb ik die dag meer dan 18 km gelopen en was mijn sportwatch al na 12,8 km al leeg (#FAIL).

Pillnitz paleiscomplex

Donderdag ben ik naar het paleizencomplex in Pillnitz geweest. Dat ligt in een soort hoekige U-vorm met één 'poot' langs de rivier de Elbe. In de kelderkeuken waren op een pilaar waterhoogtes van allerlei overstromingen gemarkeerd (met die van 2002 bijna bij het plafont).

Pillnitz Paleis met fontein

De middelste gebouwen van de 'poten' hadden Chinese motieven. Er was ook een grote zaal met Chinese muurschilderingen en er was een blauwe zaal met 19e-eeuwse herderinnetjes romantiek. Op het binnenterrein was een bloemenplantsoen met een fontein. In het park waren een kas en nog wat bijgebouwtjes. Maar die dag miste ik Guus best wel.

Paviljoen in het park bij Pillnitz

1. Annette:
    22 juli 2022
    Je hebt weer veel gezien, leuk!