Bijzondere Bogen Blog

20 mei 2023 - Bryce Canyon, Utah, Verenigde Staten

Op dinsdag kwamen we aan in het toeristische Moab, dat nabij 3 nationale parken ligt. De camping in de plaats zelf was duur, maar 's-nachts rustig, afgezien van wat verkeersgeluiden van de doorgaande weg. Wel waren er veel rupsen, die ook nog best hard liepen met hun vele pootjes.
De grote attractie nabij Moab is het Arches park met rotsbogen, waarvan de kaartjes op tijdslot al maanden van tevoren uitverkocht waren. Gelukkig bleek je er na 4 uur zonder reservering in te kunnen.

De rots met 'ogen'

Eerst reden we al slingerend een berg op en daarna kwamen we al gauw bij de 'Avenue' met aan 2 zijden hoge rotsen.
Verderop was een zijweg naar een gebied met o.a. een rotswand met 'twee ogen' en een rots met een dubbele boog. Het was daar nog best druk. Er liepen mensen rond met selfiesticks, tripods en lenzen van een halve meter op hun camera. Het 'rechter oog' kon je niet inklimmen, dus daar was het rustiger.
In het noorden van het park is Guus nog naar 3  bogen gelopen en heb ik ze van een afstand bekeken, want mijn knie ging zeer doen. Ook ging het schemeren, want de zon was al bijna onder. Toen we de route terugreden was het donker.

Het werd al donker bij de rotsbogen

De volgende avond zijn we nog teruggeweest voor de zijweg met de hooggelegen 'Delicate Arch', die het logo van het park vormt. Ook hier is Guus het laatste stuk verder gelopen. We hadden daar ook uitzicht op gifgroene heuveltjes.

Guus met 'Delicate Arch' op de achtergrond

Op Hemelvaartsdag waren we bij het Capitol Reef park. Daar ligt een rif, een langwerpige rotswand, en er loopt ook een beek door het gebied. Eigenlijk waren er meer rivierbeddingen, maar die waren droog.
We stopten bij een bordje 'Hickman Bridge'. Het paadje liep eerst langs de beek, dus dacht ik aan een rots over het water, maar al gauw ging het paadje omhoog en verder omhoog in de brandende zon. Verderop klauterden we tussen rotsen door en was er een soort diep hol in de rotsen met een gat 'in het dak'. Nog verderop liep de route via een lus door een grote rotsboog hoog in de rotsen. Op de terugweg raakte het bewolkt en net voor we terug bij de camper waren, ging het regenen, maar dat duurde niet lang.

Er was ook een horizontale 'boog'

Aan het einde van de geasfalteerde toeristische route reden we met de camper een onverhard pad in dat tussen hoge rotswanden door slingerde, ofwel de kloof. Na veel geslinger kwamen we bij het eindpunt, waar we nog een stukje door de nog smaller wordende kloof hebben gelopen over een droge rivierbedding. Het was er heerlijk rustig.

Je krijgt een punthoofd van die rotsen

De afgelopen dagen hebben we veel dreigende luchten en zelfs wat onweer gezien/gehoord in de richting van waar op dat moment een hoge bergrug lag met sneeuw, terwijl het zonnig was als je de andere kant op keek. Vandaag reden we zelfs over een hoogvlakte met aan beide zijden bergen met sneeuw en donkere luchten met een strook blauwe lucht in het midden boven onze weg. Een enkele keer 'ontsnapt' er een wolk en hebben we een buitje en daarna soms ook een regenboog.

1. Helma:
    20 mei 2023
    Prachtig geweldig verhaal mooie foto's
  2. Annette:
    20 mei 2023
    Echt super mooi daar, heel indrukwekkend!