Iedereen kent Bothmer House

10 september 2021 - Schweriner See, Duitsland

De Britse premier woont in Londen op Downing Street 10, maar dat heette ooit "Bothmer House". Het was toen eigendom van Hans Caspar von Bothmer (1656–1732), een Duitser die een belangrijke adviseur was van George I (die als protestantse Duitser de Britse troon erfde). In Klütz liet Bothmer een enorm landhuis bouwen met veel houten panelen en gedetailleerde plafonts en dat hebben we bezocht. Eén van zijn dochters huwde een prins Reuß en via hen is hij een voorouder van koning Willem-Alexander.

Beroemde poort van Lübeck

We reden verder naar Hanzestad Lübeck. Daar hadden ze de grootste poort van allen - mooi gelegen met een plantsoen erbij (waar lege pizzadozen in de struiken waren gedumpt). De andere poort was ook fraai, maar daar was weer wat afgezet met rood-wit gestreepte borden. Die stonden overal in Lübeck, want er was van alles opgebroken.

Het raadhuis van Lübeck is ook spectaculair met lange, dunne bakstenen torentjes en wit beeldhouwwerk. Die lange, dunne torentjes halverwege de gevel zagen we bij meer gebouwen in Lübeck.

Stadhuis van Lübeck

Hier langs de Oostzee zijn ze trots op hun 'Backsteinarchitektur', anders dan de in verschillende kleuren geverfde stucwerk huizen zoals je die veel ziet in Duitsland. Maar voor ons Nederlanders zijn bakstenen gebouwen natuurlijk heel normaal!

1. Helma:
    10 september 2021