Schwerin en omgeving

8 september 2021 - Schweriner See, Duitsland

Sinds maandag zitten we in een klein 2-onder-1-kap huisje op een vakantiepark nabij Retgendorf en op loopafstand van het meer van Schwerin. Helaas ontbreken magnetron en vaatwasser, maar we hebben wèl een lekker zittende bank en ik vind het knusser dan dat bizarre interieur in het appartement op Rügen.

fontein in Rostock op plein

Hanzestad Rostock, die we dinsdag hebben bezocht, is - net als Dresden - in de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd en later gereconstrueerd. We bekeken 2 grote stadspoorten en bij 1 zat er ook nog een stadsmuur aan vast. Verder is het wel echt een grote, moderne stad.
In nabij gelegen Warnemünde zijn we over de boulevard naar de vuurtoren gewandeld. Daar lag een gebouw dat 'de theepot' wordt genoemd (kennelijk hebben ze in Duitsland andere theepotten dan bij ons). Ook lag er een casino met wat gestroomlijnde elementen en om de 200 meter waren er openbare toiletten. Op de boulevard was een soort braderie gaande met allemaal kraampjes.

troonzaal in Schloss Schwerin

Woensdag zijn we in de rij gaan staan bij Schloß Schwerin; elke keer als er iemand uit komt, mag er iemand in. Het kasteel ligt op een eilandje in het meer bij de stad Schwerin. Het wordt vergeleken met het Franse paleis Chambord vanwege de brede, draaiende trap en de vele schoorstenen en torentjes op het dak. Het interieur was erg gedetailleerd met veel hout en goud, ook de plafonts. Er was een zaal met een troon en een fraaie zaal met grote portretten van vroegere hertogen. Bij de getoonde munten was er één met een dubbelportret van onze koningin Willemina en prins Hendrik, die prins van Mecklenburg-Schwerin was.
's-Middags hebben we ook slot Ludwigslust nog bezocht, waar de plafonts sober waren, maar wèl een oude en nieuwe troon aanwezig waren. Er was ook een groot park.

Guus bij Ludwigslust

1. Annette:
    9 september 2021
    Mooie foto's weer en jullie hebben al behoorlijk veel stappen gemaakt! 😄
  2. Helma:
    9 september 2021