Wismar

11 september 2021 - Wismar, Duitsland

Vrijdagmiddag hebben we een toeristische route gewandeld door Hanzestad Wismar. Er was nog een oude stadspoort met een groot stoplicht ervoor. Daar dichtbij lag een oud, oranjeroze vakwerk gebouwtje over een watertje, met ervoor een groot hek en een drukke weg. Gelukkig konden beiden ook aan de achterkant worden gefotografeerd.
In het oude centrum zagen we 3 grote kerktorens, waarvan eentje zonder schip vanwege beschadigingen in de Tweede Wereldoorlog. Op het marktplein staat een klein gebouwtje van rond 1600 dat de stad van water moest voorzien.
Wismar heeft ook nog een 16e-eeuws Fürstenhof van de hertogen van Mecklenburg (zoals het Prinsenhof in Delft en het Binnenhof in Den Haag).

Gewölbe over de Mühlenbach

Eerder die vrijdag waren we - tijdens een regenbuitje - gestopt bij Schloß Wiligrad (met diverse bijgebouwen), dat aan de oever ligt van het meer van Schwerin. Het is rond 1897 gebouwd in opdracht van een jongere zoon van de groothertog, die enige tijd regent was voor zijn neefje.
Met zoveel luxe verblijven voor 'Johann en alle prinselijke man', begrijp ik wel dat na de Eerste Wereldoorlog al die verkwistende prinsen zijn afgezet!

Het plan was om op zaterdagmorgen voor vertrek yoghurt met muesli te eten, maar de bak yoghurt bleek compleet bevroren. Eerder hadden we al meer dan de helft van de druiven moeten weggooien omdat ze kapot waren gevroren in de koelkast.
Toch weer fijn om weer thuis te zijn!

1. Helma:
    11 september 2021
    Genoten
  2. Annette:
    11 september 2021
    Mooie verhalen weer!
  3. Richard Beltman:
    14 september 2021
    Tip voor volgende keer: koelkast lager zetten ;)