Workation in Dresden

19 juli 2022 - Dresden, Duitsland

Maandag heb ik rustig rond gewandeld door het centrum van Dresden, want erg fit voelde ik me niet na de lange autorit op zondag. Gelukkig werd het 's-middags bewolkt met meer wind en zo werd 'rustig aan' toch meer dan 10 km, vooral toen ik nog een ommetje door een parkje met bankjes deed, omdat Guus meldde dat hij een demo voor een klant moest doen en ik dus nog een uur moest weg blijven. Want Guus is gewoon aan het werk in het appartementje met een groot computerscherm, goed Internet, grote tv met Netflix en veel stekkerblokken, aangevuld met een piepklein minikeukentje en badkamertje. Kwestie van prioriteiten!
Het barokke paleis van koning Augustus de Sterke (die van de vele maîtresses en buitenechtelijke kinderen) wordt gerenoveerd en ook het hele binnenterrein is opengebroken.  Bij het renaissance paleis stond het hek naar het binnenterrein open, dus dat heb ik nu ook gezien.

Binnenplaats Dresdener Renaissance Schloß

Op dinsdagmorgen - de dag met het hitte-alarm - kwam er geen water uit de kraan, dus ging Guus meteen weer op weg naar de supermarkt om flessenwater voor de koffie. Douchen was dus ook niet mogelijk.
Met de auto ging ik op weg, maar er was een wegafsluiting in de Neustadt, die resulteerde in een rondje, waarna ik via de brug weer aan de Altstadt oever terecht kwam. Toen probeerde ik parallel aan de rivier richting het noorden te rijden, maar die weg boog van de rivier af. Weer gestopt en toen kreeg ik eindelijk een alternatieve route via de snelweg naar Radeberg.
In Radeberg ligt het fraaie kasteel Klippenstein. De inrichting is van een museum met wat lokale geschiedenis en nog wat over de lokale brandweer. Het kasteel is vooral fraai aan de buitenkant.

Kasteel Klippenstein

In de zinderende middaghitte ben ik nog gestopt nabij de Elbe met uitzicht op drie 19e-eeuwse landhuizen: Schloss Eckberg, het Lingnerschloss en Schloss Albrechtsberg. Dit laatste landhuis is gebouwd voor de Duitse prins Albert, die getrouwd was met de Nederlandse prinses Marianne (die hij bedroog, waarna zij vertrok). Landhuis AlbrechtsbErg moet niet verwart worden met kasteel de AlbrechtsbUrg in Meißen, die we in 2017 hebben bezocht.

Schloss Albrechtsberg langs de Elbe

1. Helma:
    19 juli 2022
    Geweldig verhaal
  2. Annette:
    Mooi daar!
  3. Noortje:
    20 juli 2022
    Hallo Allebei. Wij waren hier in het late najaar 2018 en voorjaar 2019. Met de camper. We stonden aan de andere kant van de rivier mt schitterend uitzicht opde s avonds verlichte stad. Even de brug over met standbeeld van August der Starke en midden in het centrum. Zijn schatkamer (met onwaarschijnlijk veel gouden voorwerpen, bedekt met vele schitterende juwelen zou je toch moeten zien. Evenals zijn collectie Meissen...... ook het operagebouw van Semper (waar wij de opera (Assepoester zagen) met vooral de omgangen buiten en binnen (tijdens de pauze) , in de oorlog gebombardeerd door de Engelsen, maar fantastisch gerestaureerd na de oorlog. Vergeet de Vrouwenkerk..... niet. Ook de omgeving met zijn rijke ertsgebergten is mooi. Heel nostalgisch. Veel plezier daar. Lieve groet. je Tante.
  4. Joan:
    🤍👍