Rode rotsen

14 mei 2023 - Page, Arizona, Verenigde Staten

Onze 3e nacht in de camper stonden we - tijdens een vrij koude nacht - in een fraai bos op het Colorado Plateau op ca. 2000 m. hoogte.

Waaghalzen op een rots bij de Grand Canyon

De volgende morgen was de ingang van het Grand Canyon park dichtbij. Het park had iets van 5 bezoekerscentra, die - voor de verwarring - allen als 'visitor center' op de bordjes stonden. Een wegwijzer naar de rand van de kloof (de 'rim') was nergens te vinden, maar gelukkig hadden we ons 'TomTom mobieltje'.
Langs de kloof kon je wandelen, maar ook af en toe een stukje een bus nemen en dan verderop weer een stukje wandelen, wat we hebben gedaan. De Grand Canyon is zo'n enorm brede en diepe kloof met zoveel rotsige riggels erin, dat je die eigenlijk met eigen ogen moet hebben gezien om de grootte ervan te bevatten.
Op een gegeven moment liep er dichtbij een groepje vrouwtjes elks, dat zijn een soort grote herten. Verder zagen we diverse eekhoorntjes en een kleine chipmunk rende hard weg. Er lag een lange, dunne slang ergens langs een pad en we zagen kleine hagedisjes.

Slang in het Grand Canyon park

Ook in het Grand Canyon park hebben we wild gekampeerd in het bos, maar de weg daar was erg slecht met diepe kuilen en er waren diepe moddersporen in het groen. Gelukkig was de grond momenteel bikkelhard.
In het oostelijk deel van het park waren nog enkele viewpoints over de canyon bereikbaar met de camper, waarbij ook enkele stukken van de Colorado rivier zichtbaar waren.

Joan bij lava van de Sunset Crater

Ook hebben we nog een lavaveld bezocht bij een grote, zwarte berg. In de 11e eeuw was daar voor het laatst een uitbarsting geweest, maar er lagen nog grote hopen zwarte lava brokken. Er was een pad langs aangelegd en in de verte zagen we besneeuwde bergtoppen liggen.

Bij de 'Horseshoe Bend' in de Colorado rivier

Iets noordelijker - nabij Page - hadden we onze eerste 'full-hookup' camping met stroom en (dus ook warm) water en een afvoer - en dat was na 4 nachten wild camperen ook wel nodig!
De bezienswaardigheden nabij Page waren allen relatief dichtbij de camping. Eerst bezochten we de 'Horseshoe Bend', een beroemde hoefijzervormige bocht in de Colorado rivier. Daarna keken we met een beker koffie uit over het stuwmeer bij Page - Lake Powell - met in de verte weer diverse rotsen in wilde vormen. De derde highlight bij Page was de Lower Antilope Canyon. Daar liepen we met een gids via trapjes en smalle paadjes tussen golvende oranjerode rotsen, waar van boven het zonlicht naar binnen scheen. Rugzak en stok mochten niet mee, omdat er veel smalle doorgangen waren tussen de rotsen.

Antilope Lower Canyon foto omhoog

1. Helma:
    15 mei 2023
    Mooie foto's. Echt rood de rotsen. Gezellig weet om te lezen.
  2. Trea:
    15 mei 2023
    Wat een mooie rotsen, Joan! En dan die canyon😍 Wauw!
  3. Annette:
    16 mei 2023
    Wat is de natuur daar mooi zeg! En leuk al die dieren die jullie gezien hebben!